20. 7. 2012

AEIOUY? OUYA!


Ouya je poměrně ambiciózní projekt. Na jedné straně je tady vlna nadšení z řad mnoha hráčů a řekl bych zejména hackerů. Mít přístroj na bázi Androida, ale připojený k televizi a s gamepadem - a toto zařízení používat jak na oficiální hry, tak na emulátory všeho druhu? Nezní to špatně a avizovaná cena $99 je prostě skvělá a zřejmě by mne inspirovala ke koupi, i kdyby to nakonec stálo za pendrek. Je tady ovšem spousta otazníků. Přeskočme ty, které se týkají primárně vývoje samotného hardwaru. Nedokážu posoudit, nakolik je cena konzole reálná z hlediska výroby či následné dotace prodejů. Potenciální výhody a nevýhody vidím jinde.



Pro Ouyu by byla obrovský výhoda, kdyby ji vzal pod křídla přímo Google. Propojit tento kus hardwaru s oficiálním Android Marketem a dodávat k vybraným titulům patch pro podporu gamepadu - to by byl obrovský impuls ke koupi. Již nyní bychom tak mohli vedle Angry Birds prohánět například GTA3, Max Payna nebo třeba Shadowgun na velké obrazovce a to vše v jedné krabičce. Pro retrohráče je pak možnost emulátorů v podstatě ekvivalentem sedmého nebe, neboť Android je silná a podporovaná platforma, na kterou se lze spolehnout.

I kdyby ale Ouya zůstala samostatným subjektem, je výběr podporovaných her dané platformy úctyhodný. Podpora gamepadu je diskutabilní, populární tituly se jistě dočkají nějakého patche. Ale i hry bez podpory gamepadu budou v pohodě hratelné díky možnosti "namapovat si tlačítka na virtuální touchscreen" (nepředpokládám, že by tam tato možnost nebyla, protože jinak gamepad ztrácí smysl). Nabídka her je obrovská a umím si představit, že mnoho z nich bude zajímavé hrát na televizi (ať už to hře pomůže nebo ublíží).

Proti Ouye hovoří podle mne dva zásadní body. Nejprve hardwarová konfigurace. Většina nových atraktivních her vyžaduje opravdu výkonný hardware. Ve světě mobilů a tabletů to pak znamená každoroční posun hranic výkonu každé generace. Přechody z jednojádrových procesorů na dvou- a čtyřjádrové jsou velice rychlé, lidé si zvykli kupovat si nový telefon snad každý rok - a výkonnostní skok mezi telefony je v současné době dramatický. Oproti domácím konzolím by se asi dalo říci, že zde existuje lépe definovatelný strop. Tím chci říci, že Ouya by teoreticky mohla přežít i dva, tři, možná i čtyři roky s dostatečně naddimenzovaným výkonem oproti svým mobilním bratrům. Tím pádem by si Ouya udržela podporu vývojařů her a aplikací. To by bylo obrovské plus. Jenže právě není jisté, zda čtyřjádrová Tegra3 a 1 GB RAM je opravdu dostatečně naddimenzovaný hardware na to, aby na něm běžely hry designované pro špičkový hardware za rok a či více let.

S tím souvisí fakt, že výstup z konzole bude nejspíš 720p nebo 1080p pro podporu klasického televizního standardu. Jenže už nyní se iPad chlubí rozlišením 2048 x 1536 a není pochyb, že ostatní výrobci budou tento trend následovat. Určité reprezentativní hry by pak na Ouye musely běžet v přepočítaném nižším rozlišení a umím si představit i sníženou čitelnost textů. Přece jenom na tablet či telefon se díváme ze vzdálenosti pár decimetrů, takže si takový vývojař může dovolit udělat písmo relativně malé. Ze dvou metrů na běžné LCD televizi se snadno může stát celá řada her těžko hratelných.

Poslední problém je nejrozporuplnější. A sice - opravdu chceme hrát mobilní, obvykle dotekem ovládané hry, na televizi? Totiž - hry, které by potřebovaly joystick, takových je na mobilních zařízeních celá řada. Jenže obvykle ty samé hry jsou již dávno k dispozici na platformy, které joystick mají (zde počítám veškeré porty her typu Another World, Alien Breed, GTA3 a nekonečnou plejádu nejrůznějších klonů), čili není to důvod pro Ouyu. Hry, které potřebují dotekové ovládání pak můžeme hrát pouze na omezeném touchpadu v rámci gamepadu - a tím hratelnost spíš ubít, než rozšířit.

Můžu milovat stovky her na Androidu, ale to není důvod tyto hry zkoušet znova na touchpadu a televizi. Je to asi jako hrát Quake na notebooku bez myši, jenom pomocí touchpadu. Je to krok špatným směrem, když se bavíme o herním hledisku. Jediné, co tedy "zbývá", jsou emulátory. Jenže - jak je to s tím "Hackers welcome", když Ouyu není třeba nijak hackovat a lze si stáhnout z nepřeberné nabídky z obchodu? Je opravdu hezké, že je možné si zařízení rootnout bez ztráty záruky, ale reálný zisk z hlediska zábavy je skoro nulový.


Potenciální zákazník, který by chtěl zařízení hackovat, již doma jistě dávno Playstation, XBOX nebo něco od Nintenda, řádně upravené pro provoz emulátorů. Nebo má doma jakékoliv laciné PC, případně Rapsberry, se kterým se dá pořádně hackovat. Možná, že Oyua je cilená na hackerské wannabe, pro "casual hackery", těžko říci. Z mého úhlu pohledu bych ale řekl, že není důvod kupovat další krabici, která umí to samé, co všechny moje krabice doma; přičemž to, co moje krabice doma neumí (hry z Android Marketu) si neumím pořádně na televizi představit (ať už kvůli ovládání nebo výkonu).

Čili suma sumárum - na jedné straně je silný a stabilní ekosystém, o který se Ouya může opřít a který je podle mého názoru jediným esem v rukávu. Na straně druhé je pouze strach, nejistota a pochybnosti. Otázky jako proč, jak, na co a za kolik jsou na místě a až do představení nějakého funkčního prototypu, případně do doby akvizice s Googlem, mám dojmy z konzole smíšené. Chtěl bych to vidět nejprve v praxi, teprve pak koupit. Na Kicktarter žádné peníze nedám.

Jenže tlachání na blogu je jedna věc, zájem zákazníků je věc druhá. Ouya za pouhých deset dní vybrala přes PĚT MILIONŮ DOLARŮ a ještě dvacet dní zbývá! A to si projekt původně řekl o necelý milion. Zkusme na chviličku vytáhnout kalkulačky a udělat si hrubý náhled, jak je projekt finančně pojištěný.

Ouya stojí sto dolarů, přičemž samotný gamepad nabízejí za třicet. To znamená, že konzole samotná stojí jen sedmdesát dolarů. Procesor Tegra3 běží přibližně na 1.4 GHz. Pokud laicky (opravdu laicky) řeknu, že sedmdesát dolarů je dvojnásobek ceny Rapsberry s výkonem 700 MHz, začínají čísla sedět. Tegra samotná stojí asi $20, takže zbylých $50 klidně může zaplatit desku, bednu, práci čínských dětí. Jasně, tady nehraje roli jen cena procesoru, ale postavit Rabsberry zkrátka stojí $35 a postavit přibližně (papírově) dvakrát silnější Oyu může tedy stát $70 (tedy zahrnuje to veškeré výrobní náklady. Poštovné si musíme zaplatit sami). Výrobní cena konzole prakticky nezaručuje žádnou marži, ale to ani nutně nemusí - nesmí generovat hlavně žádnou ztrátu. Vydělat se dá na gamepadech - $30 je podle mne přestřelená cena za "noname" kus hardwaru, čili tady prostor pro zisk existuje, i když není velký.

Ouya může na Kickstarteru vybrat kolik chce, ale nezapomínejme, že všichni, kdo do projektu vrazí více, než $99, mají Ouyu koupenou - čili s jejich penězi nejde manipulovat, investovat do vývoje samotného projektu. Pouze částky nad nebo pod hranicí $99 vytvářejí reálný základ pro vývoj. Dal jsem si tu práci a spočítal jsem aktuální stav. (Nevím samozřejmě, kolik přesně daní lidé přispěli, vždy vycházím z minimální částky - výsledná čísla budou tedy odlišná).

Celková suma: $5.215.994
Počet příspívajících: 40.805
Z toho pod $99:  2.591 (celkem: $45.830)
Z toho $95 / $99 (cena komplet konzole): 34.953 (celkem: $3.361.347)
Nad $99: 2.312 (celkem $985.396 minus cena konzolí (2.312 * 99) $228.888 = $756.508
Částka, která nebude použita na výrobu konzolí: $802.338

Zde končí moje laická matematika (navíc se značně nepřesnými čísly), která ale v hrubých číslech naznačuje základní problém.

I když zájemců o konzole je mnoho, drtivá většina vybrané částky padne na výrobu samotné konzole a příslušenství. Je ale možné za $800.000 nastartovat takovýto projekt, zaplatit vývoj, lidskou sílu, prototypy, legislativní úkony dříve, než se začne konzole vůbec vyrábět a prodávat? Jako laik nemám představu, kolik může stát "všechno to okolo krom výroby samotné". Druhou věcí samozřejmě je, že financování na Kicstarteru má momentálně ještě dvacet dní na zvýšení této částky.

Řekněme ale, že poměr peněz vybraných a utracených za výrobu samotnou zůstane stejný, takže vybere-li Ouya například $10.000.000, na nevýrobní procesy půjde přibližně 1.6 milionu dolarů. Tato logika by ale měla platit i obráceně. Čili že vybrala by Ouya nakonec milion dolarů, o který si projekt původně řekl, zbylo by na nevýrobní procesy pětkrát méně, tedy $160.000! Nějakou takovou kalkuaci, ve smyslu naprostého minima, měli autoři projektu zřejmě na mysli. Bylo by možné zaplatit za frameworky, licence a vývoj z této částky? Nejsem si jistý, ale s jistotou to nemohu říci. Pokud mé odhady nelžou, tak nakonec vyberou ještě nějaký ten milion navrch, takže si umím představit, "že by to jako šlo". Rád bych si ale poslechl fundovaný názor někoho od fochu, třeba v komentářích (díky předem). Opravdu měla být Ouya původně super low-costovým projektem? Je možné za 160 tisíc vyvinout hardware a zaplatit vše nesouvisející s výrobou? A za 800 tisíc? Za milion a půl? A je vůbec výrobní proces v ceně $99 reálný?

Pointa ale je, že čistě z marketingového a mediálního hlediska Ouya již nyní vyhrála. Píše se o ní naprosto všude, včetně renomovaných blogů (checht) a přestože nejde vždy o povzbudivé a pozitivní texty, Ouya se může již nyní pochlubit tím, že pětinásobně překročila svůj finanční plán, skloňuje se ve všech pádech (checht podruhé). Pokud se někdo šeredně nepřepočítal, tak Ouya nebude prodělávat, najde si své publikum. V době, kdy Microsoft mění svůj XBOX 360 na multimediální ála SmartTV centrum zábavy v ceně $99 (plus povinné několikaleté předplatné XLive); kdy hlavní příjmy herních konzolí nejsou z her, ale z reklamy; kdy majorita hráčské obce doslova ulítává na casual hříčkách (o které by si hardcore hráč neopřel ani kolo) - v tomto světle by se Ouya mohla snadno stát leaderem v nové oblasti.

To je asi tak to hlavní sdělení. Ouya je něco, co tady ještě nebylo. Domácí systém, který se opírá o mobilní ekosystém. Někdo by řekl: kozel zahradníkem.

Nedávám Ouye šance, co se nějaké revoluce týče. Tomu prostě nevěřím, i když by to mohla skutečně být zajímavá odpověď na AppleTV - kdyby Ouyu koupil Google. Přesto si nemyslím, že by Ouya měla skončit fatálním neúspěchem. Pochybuji, že si autoři projektu nespočítali "má dáti - dal" předem. Evidentně mají nějaký plán, který chtěli za milion dolarů zrealizovat. Na druhou stranu je podezřelé, že v "první várce" počítají s pevně daným počtem prodaných konzolí, cca 100.000 kusů, což by při vybraných $99 znamenalo dosažení žádaného milionu na Kickstarteru. Vyvolává to dojem, že vývoj a výroba konzole bude ještě levnější, než jsme si mysleli. A nezapomeňte do budoucna - Ouya se bude vyrábět i po ukončení Kickstarteru. Bude se muset z něčeho zaplatit reklama, marketing, podpora vývojařů či podpora ze strany Googlu a tak dále. Z čeho bude Ouya generovat zisk? Otázky, samé otázky.

Ouya momentálně neexistuje. Ouya jsou dva vyrenderované obrázky a stránka na Kickstarteru. Nic víc, nic míň. Možná proto bych ten hype trochu krotil - o této konzoli víme méně, než o Yettim. Nevsadil bych si ani omylem. Ale pokud to vyjde, budu jedině rád. Každá konkurence je vždy vítána.

2 komentáře:

  1. Ahoj Dave, trosku z jineho soudku, ale mohlo by te zaujmout:
    http://dingoo-scene.blogspot.cz/

    (handlendy s dotykovou obrazovkou, Androidem, schopne emulovat vetsinu stareho herniho HW - NES, SNES, PS1, N64 + samozrejme moznost hrat Android hry)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, Dingo znám, stejně jako Pandoru - míval jsem taky kdysi GP32. Ale u těhle "neofiko" systémů jsem vždy měl pocit, že trávím víc času s konfigurací emulátorů, než hraním. Dneska to ale asi není nutně problém.

      Vymazat